Gokken is een van de oudere en interessantere activiteiten ter wereld. Het heeft verschillende mutaties en aanpassingen ondergaan waardoor gokken zich kon aanpassen aan nieuwe realiteiten en steeds meer spelers over de hele wereld kon betrekken.
Gokken en kunstmatige intelligentie
Gokken is geëvolueerd van iets dat spontaan op straat werd georganiseerd, tot illegale en vervolgens gelegaliseerde fysieke casino’s, en toen was gokken ook een pionier in de legitimering van internet, met online casino’s.
Online casino’s waren een ware revolutie in gokken, verdubbelden hun inkomsten en creëerden grenzeloze mogelijkheden, waardoor gokken en elk gokbedrijf een wereldspeler werden, alleen beperkt door wetgeving en niet door technologie.
Mobiel heeft de online gokhype alleen maar verder laten groeien, het nog veelzijdiger gemaakt, waardoor het 24/7 beschikbaar is voor de gemiddelde wereldburger.
Een kwestie van impact
Wat als we zouden zeggen dat kunstmatige intelligentie (AI) een grotere impact zou hebben dan online en mobiel op gokken? Is dit iets geloofwaardigs? Dat is het zeker, en kunstmatige intelligentie kan het aanzien van gokken opnieuw vormgeven en ervoor zorgen dat dit de pioniersindustrie wordt die nieuwe technologie opnieuw volledig implementeert.
Achter de gokscènes vinden we veel werk gerelateerd aan het begrijpen van zoekopdrachten en het ophalen van informatie en deze twee aspecten zijn in feite de basis van kunstmatige intelligentie. Wat dat betreft, zal de impact van AI op gokken dieper zijn dan mobiel was.
Kunstmatige intelligentie geassocieerd met gokken, gamen en deep learning is iets heel recents, ook al bestaat AI al een tijdje, alleen zonder een praktische goktoepassing.
Gebruik gevallen
Technologische vooruitgang zorgde ervoor dat de AI-focus zich uitbreidde van louter collaboratieve filtering die bijvoorbeeld door Amazon wordt gebruikt, naar commercieel Deep Learning en geleidelijke acceptatie van gokken. Als mobiel duizenden nieuwe use-cases mogelijk zou maken, alleen al door een nieuwe gebruikersinterface te hebben, zal AI de inhoud van de interface volledig veranderen.
De bestaande use-cases van AI, zoals Alexa of real-time vertalen, zullen ook vaker voorkomen bij gokken. We kunnen bijvoorbeeld denken aan gepersonaliseerde aanbevelingen om de gebruikerservaring te verbeteren, wat leidt tot meer spelers en meer spelactiviteit.
Een ander pluspunt voor AI bij gokken is het feit dat het, waarschijnlijk als nooit tevoren, effectief kan omgaan met de kwestie en naleving van verantwoord spelen. Deep learning-modellen kunnen spelpatronen nauwkeurig identificeren om problematisch gokken te voorkomen en uit te roeien.
De juiste aanpak
Gokken bevindt zich op een punt waarop de juiste aanpak voor integratie wordt gekozen. We kunnen zelfs zeggen dat we nu op hetzelfde punt staan waar we 10 jaar geleden waren toen de gokindustrie besloot om over te stappen op mobiel, maar we wisten niet precies hoe. De resultaten bewijzen dat ze het goed hebben gedaan.
Hetzelfde gebeurt nu met AI. Er zullen zeker fouten worden gemaakt, implicaties met betrekking tot schermgroottes of bandbreedte zullen over het hoofd worden gezien, zoals gebeurde met mobiel, dus de optimale use case zal pas verschijnen na vallen en opstaan en met veel technologisch onderzoek.