Google brengt wijzigingen aan in de servicevoorwaarden die het voor online gokbedrijven gemakkelijker maken om aan consumenten te verkopen. De zoekmachinegigant verbood eerder internetgokbedrijven om te adverteren in de VS. Maar dat staat op het punt te veranderen, en het zou kunnen helpen om de gokinkomsten te verhogen.
Wat is het probleem?
Zoekmachinemarketing is big business. Veel bedrijven, niet alleen in de gokniche, kopen Google-advertenties om hun producten en diensten op de markt te brengen. Google ontvangt elke dag miljarden zoekopdrachten.
Wanneer u zoekt naar bijvoorbeeld ‘tweedehands auto’s’, ziet u gesponsorde en organische advertenties. De gesponsorde advertenties kosten geld, maar ze helpen verkeer naar een website te leiden. Dus voor een bedrijf kan Google-advertentiemarketing helpen om massaal verkeer naar een website te stimuleren, wat op zijn beurt kan leiden tot een toename van de verkoop.
Als het gaat om de online gokindustrie geldt: hoe meer advertenties er op Google worden geplaatst, hoe meer verkeer de goksites die voor de advertenties betalen, zullen ontvangen. Dus als u een internetcasino exploiteerde en meer bekendheid wilde geven aan uw casino, wilt u misschien Google-advertenties gebruiken om gokkers te bereiken, zodat uw online casino een hogere positie in Google-zoekopdrachten krijgt.
In het verleden heeft Google advertenties voor online gokken in de Verenigde Staten echter verboden vanwege de strenge wetten van het land inzake gokken op internet. Dat maakte het voor sommige online casino’s moeilijk om Amerikaanse consumenten te bereiken.
Wat zijn de nieuwe Google-advertentieregels?
Google heeft onlangs enkele wijzigingen aangebracht in zijn beleid waarvan online casino-exploitanten zullen profiteren. Vanaf het eerste kwartaal van 2020 is de zoekmachine van plan het verbod op online gokadvertenties in de Verenigde Staten op te heffen.
Momenteel staat Google het plaatsen van advertenties voor sportweddenschappen toe in New Jersey, Nevada en West Virginia. Maar het in Noord-Californië gevestigde multi-miljard-dollarbedrijf zal online gokexploitanten in de VS vanaf volgend jaar vrij spel geven om te adverteren.
Google stond in juni advertentieplaatsingen voor online sportsbooks toe. Maar er was één voorwaarde: de advertenties moesten worden geplaatst door exploitanten van de gelicentieerde, legale sportsbooks in de staat. Een internetcasino in bijvoorbeeld Engeland zou dus geen sportsbook op Google mogen verkopen aan inwoners van New Jersey.
De nieuwe beleidswijziging van Google staat echter alle legale gokexploitanten in de Garden State toe om te adverteren voor de lokale bevolking. En hetzelfde kan gezegd worden voor internetcasino’s in alle 50 staten vanaf volgend jaar.